Головна / Україна / "Ухилянт": чому тренд на ухилення від служби набирає популярності в Україні

"Ухилянт": чому тренд на ухилення від служби набирає популярності в Україні

2024/04/18 - 02:27
"Ухилянт": чому тренд на ухилення від служби набирає популярності в Україні

Останнім часом у TikTok стали поширюватися цікаві відео. Їх знімають "ухилянти": молоді люди, які не бажають служити в ЗСУ і ухиляються від мобілізації.

Серед авторів такого контенту - переважно громадяни, яким вдалося нелегально покинути Україну. Втім, чимало й тих, хто просто зараз перебуває на території країни. 

Молодь записує веселі відео під "пісеньку уклоніста", демонструючи свої будні: морські краєвиди, столи в ресторанах, прогулянки вулицями, etc. Це протиставляється життю в умовах війни та фронтовому побуту. У ГУР уже заявили, що за хвилею публікацій стоїть РФ і це форма ІПСО. Про що ж свідчить цей тренд і чому він набирає популярності? Давайте розбиратися.

Проснувся-ухильнувся: що зараз у тренді в молоді 

У TikTok уже є сотні відео на подібну тему. Під бадьору музику молоді люди показують, як добре їм живеться в статусі ухильника. Хтось хвалиться вечерями в ресторанах і дорогими автомобілями. Хтось показує мальовничі пейзажі. Хтось навмисне вдає, що не може визначитися з вибором: подвійний еспресо чи подвійне громадянство. А хтось просто в Україні просто йде вулицею, підписуючи відео словами "Будь-яка погода хороша, коли ти уклоніст". 

Ба більше: маркетологи, як завжди, краще за інших відчули модне віяння. В інтернеті вже можна замовити тематичну атрибутику. Футболки та світшоти з написом "пан ухилянт", кухлі та кепки з аналогічними підписами - цього добра зараз у надлишку, що підтверджується банальним пошуком у Google. 

Ще один цікавий момент - коли авторами подібного контенту стають дівчата. Жіноча половина України традиційно була одним з емоційних драйверів усіх суспільно-політичних процесів нашої країни. Не варто забувати про ще один мем: ОляUA. Це збірний карикатурний образ українки, яка виїхала в ЄС і там "тримає фронт", але всіх інших посилає на війну за допомогою характерної фрази "чому не в окопі?". І ось ніби в піку цьому персонажу з'являються відео українських дівчат, які знімають своїх хлопців і навіть вихваляються, що ті в них - ухильники, а отже, живі, здорові й поруч із ними. 

Пасіонарну частину суспільства подібні настрої серед молоді точно обурять. Пасивна більшість поставиться з гумором. Ми ж як аналітики бачимо в цьому явищі посилення антагонізму між умовно "воюючою Україною" і "звичайною Україною", яка намагається існувати так, ніби нічого не відбувається. 

Українці не хочуть служити в армії? Чи правда це і чому так

Через гумористичні та сатиричні відео назовні проривається загальна системна проблема: більшість українців не хочуть особисто брати участь у бойових діях. Про це свідчить безліч фактів: і "вулична мобілізація" від ТЦК, і дані ДПСУ про кількість спроб незаконного перетину кордону, і навіть соціологія. 

Згідно з опитуванням компанії Info Sapiens, 63% українців відповідного віку не хотіли б потрапити під мобілізацію. 50% вважають, що призов проходить неправильно. Справедливості заради, 25% вважають, що все йде як треба, а ще 20% були б не проти служби в ЗСУ. У лютому група "Рейтинг" провела аналогічне опитування. Тоді 49% респондентів назвали рівень мобілізації достатнім або навіть занадто високим. 

Ці результати пояснюються соціальною психологією. Будь-яке суспільство, особливо з такою сильною пасіонарною енергією, як українське, здатне в критичний момент максимально мобілізуватися. Так було у 2022-му, коли почалася повномасштабна агресія РФ. Але пружина не може стискатися вічно. Війна - це в будь-якому разі ненормально. У ненормальності можна зібратися, щоб якийсь час пережити її. Але весь час жити в умовах ненормальності не здатен ніхто. 

Соціум має свої межі перебування у стані максимального напруження. І сьогодні ця межа набагато нижча, ніж була раніше. При цьому українці - дуже західне, індивідуалістичне, консьюмеристське суспільство, яке переважно ставить особисте вище суспільного (нічого поганого тут немає, якщо що). А війна триває третій рік, і кінця їй, на жаль, поки що не видно. 

У цих умовах у "групі ризику" (хлопцях і чоловіках призовного віку) поширюються невдоволення й апатія, що виражається в "пісеньках ухильників" і прагненні жити, ніби нічого не відбувається. Таких людей можна зрозуміти: вони просто хочуть нормального звичайного життя. Як можна зрозуміти і тих, кого подібне бісить - вони проливають кров, поки хтось "ухиляється".

У ГУР кажуть, що "ухилянтський тренд" - ІПСО ворога. Безперечно, для РФ такі настрої - подарунок, і вона обов'язково постарається ними користуватися. Але, на наш погляд, коріння проблеми лежить усе ж таки глибше. 

Підсумуємо.

Особливої загрози для влади і держави подібні відео не несуть. І багато в чому це все ж таки гумор, а не якесь політичне висловлювання. Однак саркастичні ролики, особливо на тлі ухваленого Радою мобілізаційного закону, демонструють глибшу проблему: небажання значної частини суспільства жити й помирати в нескінченній війні. Зрозуміти таких людей можна: кожен хоче мати вибір і просто насолоджуватися відведеними йому роками. Але в іншої, воюючої частини нашого соціуму це неминуче викличе злість і обурення. Що явно не посприяє зміцненню єдності українців в умовах зовнішньої агресії.

Читайте також:

Щоб залишити коментар, будь ласка, авторизуйтесь.

Популярні новини
Останні новини
Подивитись всі новини